Het verschil maken
Wat een intensieve en uitdagende tijd maak ik mee. Het beroep is volop in beweging en ik sta, samen met de leden van de werkgroep, daar middenin met een bijzondere opdracht: kom met een plan waarmee we als beroep het maatschappelijk vertrouwen herwinnen.
Marie-Pauline Lauret
Het is geen eenvoudige taak waar wij zorgvuldig mee omgaan. Wij hebben inmiddels veel 'geluisterd' in debatten, interviews met stakeholders en het lezen van jullie opinies op deze site.
Wat mij in de afgelopen weken vooral heeft beziggehouden is de vraag waarom we hier weer staan met z'n allen met de vraag 'wat moet er veranderen?'. Terwijl we het al jaren hebben over het feit dat er wat moet veranderen binnen ons beroep. Hoe gaan wij nu het verschil maken in een paar weken tijd? Want dat is wat we als werkgroep willen, het verschil maken.
Het verschil maken begint mijns inziens met en eenduidige en diepe probleemanalyse die we gezamenlijk delen. Alleen dan zijn wij in staat om de oplossingen te formuleren die ook wérken. Geen pleisters op symptomen maar effectieve en misschien wel ingrijpende maatregelen om de verkeerde prikkels uit ons systeem te halen en het positief stimuleren van waar het allemaal om gaat: de kwaliteit en de relevantie van ons werk.
Jullie inbreng van de afgelopen weken heeft enorm bijgedragen aan deze analyse. Er is veel gezegd en veel gedeeld. Eén van de thema's die veelvuldig aan bod is gekomen is de beloningsstructuur.
Ook in deze specifieke discussie is voor mij de vraag: wat willen wij bereiken door de beloningsstructuur aan te passen? Wat willen we hiermee oplossen? Welke invloed heeft een bepaalde beloningsstructuur op een organisatie en kun je hiermee de gewenste veranderingen tot stand brengen?
Ik denk dat dit zeker zo is en ga hiermee terug naar kwaliteit: beïnvloedt een beloningsstructuur de mate van kwaliteit die iemand levert? Ja, wanneer de hoogte van je inkomen in hoge mate wordt bepaald door bijvoorbeeld de omvang van je klantenportefeuille of je commerciële successen dan is de kans groot dat deze elementen meer aandacht zullen krijgen dan kwaliteit. Als kwaliteit boven alles staat en ook bepalend is voor je inkomen dan is mijns inziens de kans groot dat kwaliteit meer aandacht krijgt dan je commerciële successen.
Dan kom ik tot de vraag: moet de hoogte van de beloning vooral de resultante zijn van het streven naar de hoogste kwaliteitsnorm? Of voeren we een publieke taak uit met bijbehorend plafond op het inkomen?
Ons uitgangspunt is: kwaliteit boven alles. Daar zullen we een beloningsmodel op moeten inrichten. Maar natuurlijk kijken we ook naar de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het beroep. Dit is één van de dilemma's waarmee we als werkgroep de komende tijd aan de slag gaan.
Marie-Pauline Lauret
voorzitter werkgroep 'Toekomst accountantsberoep'
Gerelateerd
Kernteam aan de slag met herijking beroepsprofiel
Na het eerdere rapport 'Stip aan de horizon' van NBA en CEA verscheen vorig najaar het rapport 'Tijd voor heldere keuzes' van de Expertgroep Educatie, als onderdeel...
Iets minder dominee, iets meer koopman
Joris Joppe werd blij van een leergang voor accountants, maar dat gevoel verdween de dag erna bij het lezen van de krant.
Tweede Kamer heeft veel vragen over nieuwe accountantswet
De vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer heeft, als voorbereiding op de behandeling van de Wijzigingswet accountancysector, een flink aantal vragen...
AFM-jaarverslag: Accountant opereert in 'systeem met kwetsbaarheden'
Het accountantsberoep is volop in transitie, maar tegelijk opereert de accountant in een "systeem met kwetsbaarheden". Wel heeft het beroep "significante stappen"...
Wie niet betaalt, maar wel bepaalt
Om audits van topkwaliteit te kunnen leveren moet de prijs omhoog, meent Jan Bouwens. De discussie zou moeten gaan over wie het verschil moet bijbetalen.