Marjan Heemskerk

Verontwaardiging, frustratie en onbegrip: emoties die recent de revue passeerden naar aanleiding van berichtgeving over de kosten van de NOW-verklaring. Zowel online als offline zijn er al de nodige woorden over gesproken. Toch wil ik nog eens aandacht vragen voor deze discussie en wat mij het meest is bijgebleven en opgevallen.

Discussie Column

Geruzie om de NOW-verklaring

Veel online discussie vooral over het eerste artikel in het FD, waarin ondernemers klaagden dat de kosten voor de NOW verklaring van hun accountant exorbitant hoog uitvallen. De inmiddels bekende bewoordingen over de accountant als "gier die het laatste stukje vlees nog even weg komt halen", maakten dat ook mijn stekels direct overeind gingen staan. Daartegenover stond een bericht van een van mijn oud studenten van Nyenrode, die juist aangaf zich hier helemaal niet in te herkennen. De hoeveelheid reacties op dat bericht zijn ongekend.

Diezelfde week plaatste ik de link naar het FD-artikel op mijn Instagram account en schrok van de reacties die hierop volgden. Ondernemers, die wel of geen steun hadden gekregen, reageerden boos. Want "accountants verdienen genoeg en kunnen best wel eens wat terugdoen". En "accountants hebben toch genoeg klanten waarmee het goed gaat. Dan kunnen ze toch de ondernemers waar het niet goed mee gaat helpen?"

Handen in het haar

Maar ik kreeg ook reacties van accountants. Mensen die lid zijn van een controleteam en met hun handen in het haar zitten. Planningen die op zijn kop zijn gegooid om de NOW-verklaringen in te passen. Steeds meer teamleden die afhaken vanwege de grote drukte en niet worden opgevangen. Daar komt het onbegrip en woede vanuit hun klanten nog eens bij. Allemaal voor werkzaamheden waar geen enkele accountant echt blij van wordt. Want als accountants willen we toch ook veel liever klanten helpen en meedenken. Het afvinken van een subsidieverklaring staat volgens mij bij niet heel veel accountants bovenaan het lijstje van "wat mijn werk leuk maakt".

Daarnaast word ik niet heel erg gelukkig van collega-accountants die onder dergelijke berichten melden dat "een NOW-controle makkelijk voor 1.000 euro kan worden uitgevoerd" en als hun eigen accountant dat niet voor die prijs wil doen de betrokken ondernemer "best eens een (virtuele) koffie mag komen drinken". Dat schaar ik vooral onder de noemer 'schaamteloze' zelfpromotie. Het zorgt er vooral voor dat de ondernemer er nog minder van snapt, want "online staat toch dat het voor 1.000 euro moet kunnen". Een verder vergrotende verwachtingskloof is het gevolg.

Laat me daarbij ook even iets nuanceren. Voor een horeca-onderneming die zijn omzet naar nihil zag gaan, zou de NOW-verklaring relatief eenvoudig moeten zijn. Een onderneming met verschillende omzet categorieën, die wel en niet geraakt zijn door deze crisis, is natuurlijk een ander verhaal.

De discussie wordt ook heel erg zwart-wit; iets wat ik sowieso merk, als het gaat om online discussies. Ze verharden. Er is schijnbaar alleen goed of fout in een debat. Hierdoor durven steeds minder mensen hun nek uit te steken en worden vooral politiek geaccepteerde reacties gegeven. Daarom waardeer ik het juist extra als mensen, zoals bovenstaande student, wel hun mening durven te geven.

Communicatie in een nieuw tijdperk

De NBA reageerde op deze discussie door een opinie in het FD, waarin onder andere staat dat we als accountants de dialoog aan moeten gaan met klanten. Daar ben ik het helemaal mee eens, al hoop ik dat we dit voor deze crisis ook al deden. Juist nu moeten we heel helder en eerlijk communiceren met onze klanten (voor zover we dat al niet deden natuurlijk). We moeten duidelijk aangeven welke werkzaamheden we doen, waarom en hoeveel tijd we verwachten dat dit gaat kosten. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want deze crisis en die werkzaamheden zijn nieuw voor de accountantssector. Het is dus helemaal niet raar als we geen pasklaar antwoord hebben op vragen van het maatschappelijk verkeer. We weten het soms ook niet. Maar dat is ook helder communiceren.

Een meer recent artikel, wederom in het FD, meldt dat de accountantssector de NOW-controle onnodig complex en duur vindt. Verschillende opties om de controles te vereenvoudigen worden aangedragen, maar de overheid stelt dat zij geen aanleiding ziet om deze protocollen aan te passen.

Ik denk dat de sector destijds ook is overrompeld door de crisis en de verklaringen die bij de subsidies gingen horen. Door de enorme hoeveelheid aan verklaringen en werkzaamheden is sprake van voortschrijdend inzicht. Is dat niet een mooie aanleiding om de NOW-verklaringen nog eens nader onder de loep te nemen?

Het laatste woord is hierover nog niet gesproken. De toekomst wijst uit hoe dit onze band met klanten zal beïnvloeden. Ik hoop vooral dat juist deze crisis ons dichter bij klanten brengt en de band versterkt.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Marjan Heemskerk is registeraccountant. Sinds 2016 blogt en vlogt ze als The Happy Financial over persoonlijke financiƫn en bespreekt thema's voor ondernemers in het mkb. Eerder werkte ze bij PwC, BDO en Witlox Van den Boomen.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.