Nieuws

Slecht beheer Amsterdam kost burger geld

Dat Amsterdam zijn financiën niet op orde heeft, kost de inwoners en ondernemers geld. Basistaken (zoals overboekingen) gaan vaak fout, rapportages zijn niet goed, besluiten vallen zonder genoeg informatie.

Dat stelt een gemeentelijke enquêtecommissie in een maandag gepresenteerd rapport. Het is niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is ('eilandenrijk'), problemen worden niet opgelost en afspraken niet nagekomen. En de gemeenteraad heeft er niet goed genoeg op gelet.

De commissie nam, op verzoek van de gemeenteraad, de al jaren durende financiële perikelen in de stad onder de loep. Conclusie: alle betrokken (ambtenaren, B&W en gemeenteraad) hebben steken laten vallen. Burgemeester Eberhard van der Laan zei bij het in ontvangst nemen van de conclusies dat die "echt de vinger leggen op dingen waar we van kunnen leren".

Binnen de gemeente gaat jaarlijks zo'n 6 miljard euro om. De periode 2002-2014 werd gekenmerkt door financiële missers. Er waren dubbele overboekingen, verkeerde uitbetalingen (188 miljoen in plaats van 1,88 miljoen), grote projecten liepen financieel uit de hand en burgers klaagden over wat er met hun belastinggeld gebeurde.

Als dat nou eens allemaal verbetert, dan kan dat de stad enkele tientallen miljoenen euro's per jaar opleveren, denkt de commissie, die met vijftien aanbevelingen komt. Bijna honderd mensen zijn - openbaar dan wel achter de schermen - gehoord. Onder hen vice-premier Lodewijk Asscher, wethouder financiën tussen 2006 en 2012.

"Afspraken binnen de gemeente Amsterdam blijken niet altijd afspraken te zijn", staat in het rapport. Burgemeester en wethouders hadden meer aandacht en prioriteit moeten geven aan de financiële functie, vindt de commissie, onder leiding van CDA'er Marijke Shahsavari. De raad heeft te weinig afgedwongen dat het college met verbeteringen kwam, en de ambtelijke top had weer te weinig aandacht voor de problemen.

De commissie bepleit een 'zorgplicht' voor de hele financiële functie die bij de wethouder financiën komt te liggen. Die is dan aan te spreken op een duidelijk taken- en verantwoordelijkhedenpakket. Ook moet de gemeenteraad de begroting en jaarrekening veel nauwkeuriger gaan behandelen.

Ook de huidige vice-premier Lodewijk Asscher heeft tijdens zijn wethouderschap in Amsterdam volgens de commissie niet genoeg gedaan om de financiële warboel in Amsterdam te verbeteren. In een reactie zegt Asscher dat hij hoopt dat de gemeenteraad zijn voordeel doet met het onderzoek.

Asscher was wethouder financiën van 2006 tot 2012. Commissievoorzitter Marijke Shahsavari (CDA) op de presentatie: "Ook hij heeft te weinig gestuurd op uitvoering van verbeteringen." Veel meer wilde ze niet zeggen, omdat zij het als taak ziet van de commissie om oorzaken op te sporen en aanbevelingen te doen.

"Het is goed als de stad zijn bestuurlijke processen kan optimaliseren", laat Asscher weten in een reactie op het rapport. Hij is nu minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.