Nieuws

Deloitte-RA's beginnen eigen kantoor publieke sector

RA's van Deloitte hebben een eigen accountantskantoor opgericht voor de publieke sector. Zij willen hiermee voorkomen dat hun kennis over de publieke sector verloren gaat, nu Deloitte zich terugtrekt uit kleinere gemeenten.

Op maandag 2 oktober is het nieuwe accountantskantoor PSA (Publieke Sector Accountants) van start gegaan. PSA richt zich op gemeenten, provincies, gemeenschappelijke regelingen, waterschappen, (aan gemeenten gelieerde) stichtingen en verenigingen en primair en voortgezet onderwijs.  

"Iedereen kent de ontwikkeling die de grote accountantskantoren doormaken in de publieke sector", zegt Arie Booij, een van de oprichters. "Accountantskantoren moeten keuzes maken over de inzet van hun resources en trekken zich terug uit een deel van de publieke sector. Die opschaling gaat nog altijd door. Wij vinden dat jammer, omdat we juist houden van het werken in de publieke sector. Wij willen daarom voor de publieke sector blijven werken." 

Honderd jaar ervaring

Het initiatief voor dit jongste accountantskantoor komt van registeraccountants die eerder verbonden waren aan kantoren van Deloitte in Alkmaar en Rotterdam. "Samen hebben we honderd jaar ervaring in de publieke sector", vervolgt Booij. "Ieder van ons is daar al minstens twintig jaar  actief. We hebben de kennis en ervaring die nodig is om de publieke sector te bedienen als accountants. Deze sector vraagt expertise die je niet zomaar even kunt leren of erbij kan doen." 

De oprichting van Publieke Sector Accountants is een antwoord op de uittocht van grotere accountantskantoren bij kleine gemeenten en andere overheden. Deze gemeenten kloppen nu aan bij accountantskantoren als Hofsteenge Zeeman Groep en Vallei. "Als we willen toetreden in deze markt is dit het goede moment", zegt Booij. "Voor 2017 hebben veel gemeenten weliswaar een controlerend accountant, maar er zijn er die vrezen dat ze de komende tijd geen accountant zullen vinden. Als we wachten, is er kans dat er al andere kantoren op deze vraag zijn afgekomen." 

De partners van PSA willen zelf minimaal twintig procent van hun tijd besteden aan directe klantcontacten. "We willen doorlooptijden bij onze klanten zo klein mogelijk houden, dus moet het werk over een beperkt aantal schijven lopen. Daarom voeren wij als partners een deel van het werk zelf uit. Door die persoonlijke inzet houden we maximaal contact met onze klanten en kunnen we de verwachtingen goed managen."

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.