Nieuws

Toeloop kleinere gemeenten naar kleine accountantskantoren

Kleine accountantskantoren profiteren van het weglopen van de big four uit kleinere gemeenten. De aanwas gaat zo hard dat sommigen de vraag amper kunnen bijhouden. Zoals bij de Hofsteenge Zeeman Groep in Groningen, die inmiddels al meer dan twintig kleinere gemeenten bedient.

Henk Vlaming 

"Wij hebben ons verbaasd over alle publiciteit rond dit onderwerp", zegt Erik Vriesen, partner van de Hofsteenge Zeeman Groep. "Met name over het tempo waarin de ontwikkelingen zich voltrekken. Alleen al vorig jaar zijn landelijk honderdtwintig gemeenten veranderd van controlerend accountant. En niet altijd uit vrije wil. We hadden al langer het idee dat grote kantoren afscheid zouden nemen van kleinere gemeenten. Maar het tempo waarin zich dat momenteel voltrekt, verrast ons." 

De Hofsteenge Zeeman Groep bedient een groot aantal kleinere gemeenten als controlerend accountant. "Het zijn er 22", zegt Vriesen. "We zouden met gemak het dubbele aantal kunnen bedienen, want de aanvragen blijven komen. Maar we hebben in de zomer van 2016 gemeenten moeten teleurstellen, omdat we vol zaten. Voor het controlejaar 2017 is nog beperkt ruimte."

Uittocht

Vriesen reageert op recente ontwikkelingen, zoals het recente vertrek van EY bij de Groningse gemeente Zuidhorn. Dit vertrek past in een reeks van besluiten van grote accountantskantoren om zich terug te trekken uit kleinere gemeenten. De open plekken worden ingenomen door relatief onbekende accountantskantoren als Vallei Accountants en de Hofsteenge Zeeman Groep, die al actief zijn in meerdere gemeenten.

De uittocht van grote kantoren bij gemeenten is nog niet voorbij, zo bleek eerder deze maand uit onderzoek van de VNG. Bijna twintig procent van de 228 gemeenten die meededen aan het onderzoek (42) vreest dat ze de komende jaren problemen krijgen met het vinden van een controlerend accountant.

De Hofsteenge Zeeman Groep werd in 2012 opgericht door twee voormalige Deloitte-accountants. "Dat steeds meer kleine gemeenten door kleinere accountantskantoren bediend gaan worden zagen we wel aankomen. Alleen niet nu en niet in dit tempo. We zagen dat vooral in de zorg, het onderwijs en cultuur en welzijn", zegt Vriesen. "In het bedrijfsleven zie je al jaren dat grote kantoren de grote bedrijven bedienen en dat kleinere kantoren zich richten op de kleinere bedrijven. In de publieke sector had deze marktordening zich nog niet voltrokken bij gemeenten en bij woningcorporaties."

Vraag en aanbod

Vriesen merkt dat de controlevraag van kleine gemeenten niet altijd past bij het aanbod van grote kantoren. "Grote kantoren hebben hun organisaties ingericht op het soepel doorlopen van de controleprocessen en stellen hoge eisen aan het aanleveren van controledossiers. Terwijl kleinere gemeenten nog wel eens moeite hebben met het nakomen van de afspraken. Zo lukt het niet altijd om de dossiers uit het sociaal domein tijdig aan te leveren."

Hij kan zich voorstellen dat grote kantoren zich daardoor gaan afvragen op welke klanten zij zich willen richten. "Zeker nu ook de grote woningcorporaties worden aangemerkt als oob's moeten ze selectief zijn in het bedienen van klanten in het publieke domein. Er zijn maar negen oob-kantoren en die moeten samen alle oob’s goed bedienen."

Volgens Vriesen hebben kleinere accountantskantoren kortere lijnen, waardoor ze ook iets flexibeler zijn. "Zo zien wij onszelf ook: als een alternatief voor de grote kantoren. We staan als partners ook zelf met de voeten in de klei. Dat is een aanpak die ten koste gaat van groei, want het opbouwen van een goede controlepraktijk kost tijd."

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.