NBA werkt aan herstart voorlichtingscampagne
De nieuwe NBA Impact Challenge-campagne voor scholieren en studenten krijgt dit najaar een herstart. In de zomermaanden werkt de NBA samen met bureau Soapbox aan nieuw campagnemateriaal en de ombouw naar een online opzet. Ook zijn hbo-docenten bijgepraat over het accountantsberoep.
Via de 'NBA Impact Challenge' worden scholieren en studenten vertrouwd gemaakt met de werkzaamheden en het aandachtsterrein van accountants. Aan de hand van een aansprekende casus krijgen zij vraagstukken en dilemma's voorgelegd waar een accountant mee te maken krijgt.
De campagne richt zich op de bovenbouw van havo en vwo en op de eerste twee jaren van relevante hbo- en wo-studies. Afhankelijk van het niveau krijgen deelnemers een challenge op maat.
Corona-proof
De NBA Impact Challenge-campagne werd door de NBA gelanceerd kort voor de lockdown medio maart. Omdat ook scholen en universiteiten moesten sluiten, werd de campagne direct opgeschort tot het nieuwe schooljaar. In de zomer is gewerkt aan inhoudelijke verdieping, onder meer door het opnemen van een reeks video's. Ook is de campagne 'corona-proof' gemaakt en in een online vorm gegoten.
In de reeks nieuwe video's stellen 'boegbeelden' en ambassadeurs van het beroep zich voor en vertellen zij over hun drijfveren om accountant te worden en hoe zij hun vak ervaren. Ook praten ze over de impact van het accountantsberoep en hun verwachtingen voor de toekomst. Naast NBA-voorzitter Marco van der Vegte zijn onder meer gesprekken opgenomen met Agnes Koops (PwC), Yvonne Vlasman (Grant Thornton) en een aantal jonge accountants.
Masterclass hbo-docenten
Als voorbereiding voor het nieuwe schooljaar organiseerde de NBA eind mei ook een online masterclass, voor een groep van circa veertig hbo-docenten. De arbeidsmarkt stond daarbij centraal. De docenten werden bijgepraat over ontwikkelingen in het accountantsberoep, de aansluiting van de theorie op de praktijk, inclusiviteit, de NBA Impact Challenge en de rol van IT in het accountantsberoep.
Op basis van eerder dit jaar gehouden arbeidsmarktonderzoek werd daarnaast gesproken over instroomcijfers in de opleidingen en de doorstroom naar de accountantstitel. Na afronden van de theoretische opleiding blijkt een substantiële groep mensen vervolgens niet de praktijkopleiding te voltooien. De redenen van deze uitstroom zijn onderwerp van nader onderzoek, wat de NBA betreft.
Herstart
Inmiddels zijn de laatste video-opnamen voor de herstart van de NBA Impact Challenge gemaakt. Volgens de NBA beantwoordt de nieuwe online opzet aan de behoefte van zowel scholieren en studenten als scholen en universiteiten. De herstart van de campagne is gepland voor 27 augustus; dan gaat de campagne op social media van start, is de campagnewebsite in de lucht en kunnen zowel live als online gastlessen op middelbare scholen en hbo's en universiteiten worden gegeven. Kort voor de lancering organiseert de NBA nog een kick-off voor NBA-ambassadeurs.
Vanuit de NBA wordt ook gekeken welke andere voorlichtingsactiviteiten in een online vorm kunnen worden gegoten. Zo worden de MKB Kantorendagen, die samen met SRA worden georganiseerd, dit najaar ook volledig online aangeboden. Op het programma hiervoor staan dit najaar hogescholen van Rotterdam, Utrecht en Arnhem-Nijmegen.
Gerelateerd

NBA Impact Challenge genomineerd voor wervingsprijs
De NBA Impact Challenge is genomineerd voor de Werf & Award; een prijs voor arbeidsmarktcommunicatie en recruitment cases die impact hebben op de instroom van een...

Finale NBA Impact Challenge: Accountancy is meer dan cijfers
Na een traject van maanden, waaraan meer dan 2.500 scholieren en studenten in 817 teams van 65 onderwijsinstellingen deelnamen, presenteerden zes overgebleven teams...

De Passie, Kalsbeek College en Windesheim winnen finale NBA Impact Challenge
Havo-scholieren van De Passie uit Utrecht, vwo-leerlingen van het Kalsbeek College uit Woerden en studenten van Windesheim uit Zwolle, zijn de winnaars van de online...

Zes scholen strijden in finale NBA Impact Challenge om de winst
Op 27 januari strijden teams van zes scholen tegen elkaar in de online finale van de NBA Impact Challenge, de campagne gericht op scholieren en studenten.

NBA werkt aan nieuwe Impact Challenge voor scholieren en studenten
De NBA werkt in de zomerperiode aan de invulling van de nieuwe NBA Impact Challenge. De voorlichtingscampagne, gericht op scholieren en studenten, gaat in september...