Nieuws

ING: Forse investeringen nodig in digitalisering accountancy en consultancy

Door nieuwe technologische ontwikkelingen, een structureel krappe arbeidsmarkt en strengere regelgeving zijn de komende jaren forse investeringen nodig voor verdere digitalisering van de accountancy en consultancy. Niet alleen om efficiënter te werken, maar ook om het dienstenaanbod te verbreden en verdiepen.

Dat stelt ING in een sectorupdate over technologie en digitalisering in de zakelijke dienstverlening. Eén op de drie zakelijke dienstverleners (34 procent) is volledig of bijna volledig gedigitaliseerd, aldus ING.

Schaalgrootte

Accountantskantoren staan voor de uitdaging om substantiële investeringen in digitalisering te doen, door zaken als de opkomst van data-analyse, kunstmatige intelligentie, strengere regelgeving en het automatiseren van taken om de krappe arbeidsmarkt het hoofd te bieden. Dergelijke investeringen zijn pas lonend bij een zekere schaalgrootte, stelt ING. "Om de continuïteit van accountantskantoren te waarborgen is derhalve schaal nodig."

Door te investeren in nieuwe technologieën kunnen dienstverleners zoals accountants en consultants hun aanbod uitbreiden en zo hun positie op de markt versterken, meent de bank. Klanten hebben meer behoefte aan advies en ondersteuning bij transformaties rondom energie en digitalisering, zoals het leveren van meer data-gedreven sectorinformatie of op maat gemaakte adviesdiensten op basis van data-analyse. "Daarmee leveren dienstverleners meer toegevoegde waarde, waar de klant ook bereid is meer voor te betalen." 

Geen financiële prikkel

De sector heeft de afgelopen jaren grotendeels nagelaten om te investeren in digitalisering, meent de bank. Met name de noodzaak tot schaalvergroting trekt de belangstelling van private investeerders, die door digitalisering meer toegevoegde waarde kunnen realiseren. "Uit eerder  ING-onderzoek  is gebleken dat de meeste accountantskantoren achterlopen op het gebied van innovatie omdat de financiële prikkel om te innoveren ontbreekt. Er is immers voldoende werk en het rendement is nog steeds goed. Hetzelfde geldt voor consultants. Zo lang er voldoende uren worden gemaakt en het jaar winstgevend wordt afgesloten, is het goed."

De noodzaak tot verdere digitalisering geldt binnen de zakelijke dienstverlening ook voor bijvoorbeeld de flexbranche, waar de digitale transformatie sinds corona in een stroomversnelling is geraakt. Steeds meer werkzaamheden verlopen hier automatisch, zoals de matching van kandidaten met vacatures en de hele administratieve afhandeling.

Een vergelijkbare ontwikkeling zag ING eerder bij tussenpersonen in andere sectoren, zoals verkopers van verzekeringen, makelaars en reisbureaus, waar een groot deel van de werkzaamheden al werd gedigitaliseerd.

Bron: ING

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.