NBA

Kwaliteit en mkb

Het is interessant om te zien dat na elke crisis vanuit het mkb wordt benadrukt dat het mkb de motor van de economie is, maar niet verantwoordelijk is voor de crisis en/of de aanleiding hiertoe.

Vervolgens geven accountantskantoren op basis hiervan aan dat ook zij niet gehinderd zouden mogen worden door nieuwe regelgeving, want dat zou leiden tot onacceptabele lastenverzwaring in deze zo belangrijke sector. En ook Barnier pleit voor een verlichting van regels voor SME's en SMP's.

Ik wil daar niets aan afdoen, want de mkb-problematiek is een andere dan die is ontstaan door de kredietcrisis. Maar dat in deze sector en voor daarin werkzame accountants niets hoeft te gebeuren is een ander verhaal. Ik wil bijvoorbeeld wijzen op de uitkomsten van de bouwfraude en de vastgoedfraude, waar ook een aantal mkb-ondernemingen bij betrokken is (geweest). Ook mkb-ondernemingen kennen stakeholders zoals personeel, leveranciers en klanten, die afgaan op informatie die deze ondernemingen publiek maken; inclusief door accountants opgestelde of gecontroleerde jaarrekeningen.

Dat laat onverlet dat ook de NBA voorstander is van de voorstellen van Barnier om SME's en SMP's onder een lichter regime te brengen. Derhalve zijn de meeste maatregelen die wij hebben voorgesteld in ons Plan van Aanpak alleen van toepassing op oob's, dan wel de vijftien accountantsorganisaties met oob-vergunning.

Op één belangrijk punt vinden wij echter dat dit eveneens van toepassing moet zijn op het mkb-segment en dat is kwaliteit. Want hoewel de discussie over kwaliteit met name is beïnvloed door de AFM-rapportage van september 2010 (die zag op big four-kantoren en veel media-aandacht heeft gekregen) is het ook niet goed gesteld met de kwaliteit van accountantskantoren werkzaam in het mkb.

In juni 2010 rapporteerden wij reeds dat op basis van de CKO-onderzoeken 28 procent van de kantoren in dit segment een onvoldoende scoorden. Bij de NOvAA was dat 24 procent. Helaas hebben wij moeten constateren dat dit percentage thans is opgelopen naar 43 (NIVRA) respectievelijk 35 (NOvAA).

Dat is volstrekt onvoldoende en niet uit te leggen. En het is onterecht dat accountantskantoren zich achter hun cliënten en zaken als lastenverzwaring verschuilen, zolang de kwaliteit niet op orde is. Sterker nog, de mkb-ondernemer heeft minder middelen en tijd om zelf op zoek te gaan naar een accountant die kwaliteit levert en dat mogen we ook niet van hem of haar verwachten. Die ondernemer vertrouwt er op dat de beroepsorganisatie zorgt dat de kwaliteit van het RA- of AA-kantoor op orde is en hij gaat uit van het kwaliteitsimago dat de titel met zich meebrengt.

Het is dus tijd voor maatregelen voor kantoren die een onvoldoende scoren. Maatregelen die ervoor zorgen dat de kwaliteit van een accountantskantoor gewaarborgd is. Die onvoorwaardelijke kwaliteitswaarborg wordt steeds belangrijker. Want zowel banken als belastingdienst zijn bezig met het invoeren van SBR en horizontaal toezicht en willen daarbij volledig steunen op het kwaliteitssysteem van het kantoor. Indien dit onvoldoende is zou dat in de toekomst wel eens kunnen leiden tot het intrekken van de license to operate.

U bent dus gewaarschuwd.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Ruud Dekkers is partner bij PricewaterhouseCoopers Accountants NV. Dekkers was van 2010 tot en met 2012 voorzitter van het NIVRA.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.