Minder arbeidsconflicten door tekort aan personeel
Door het grote tekort aan personeel is het aantal arbeidsconflicten afgenomen met bijna twintig procent. Werkgevers is er alles aan gelegen om medewerkers te behouden.
Dat meldt de Telegraaf op basis van cijfers van verzekeraar Interpolis. Corona zorgde aanvankelijk voor "een nieuw soort frictie tussen werkgevers en werknemers" die voor het uitbreken van de pandemie niet bestond, aldus de krant.
Zo pasten werkgevers soms eenzijdig arbeidsvoorwaarden aan, zoals het moeten inleveren van vakantiedagen vanwege het thuiswerken. Soms werden werknemers verplicht naar kantoor te komen, ondanks het nadrukkelijke advies van het kabinet om thuis te werken. Ook was er soms onrust bij het personeel over de veiligheid van werkplekken.
Inmiddels neemt dat soort conflicten af en daalt het aantal ontslagzaken duidelijk, blijkt uit data van Interpolis. Vergeleken met 2020 is het aantal ontslagzaken met een kwart gedaald. Volgens de glasheldere verzekeraar zijn de vooruitzichten voor ondernemers veel positiever en zijn ze vaak minder afhankelijk van steunmaatregelen. "Je merkt dat we duidelijk in een hele andere fase van de pandemie zitten", stelt René Voets, directeur Bedrijven van Interpolis, in de krant.
Momenteel is sprake van grote personeelstekorten in bijna alle sectoren, vooral in de techniek, zorg en de it; sectoren die ook voor de coronacrisis worstelden met een tekort aan personeel. Ook in de accountancy is grote behoefte aan mensen. Volgens Interpolis vrezen ondernemers in het mkb ook voor uitval van personeel door psychische klachten.
Conflicten voorkomen
Volgens de Telegraaf verwacht meer dan een derde van de ondernemers dat het kunnen vinden van personeel ook de komende vijf jaar nog een zorgpunt zal zijn. Zo geeft zestig procent van de ondernemers in het mkb aan bezorgd te zijn over het werven en behouden van goed personeel.
Dat is reden om meer aandacht te geven aan verbetering van de werk-privébalans, blijkt uit de maandelijkse BedrijvenMonitor van Interpolis. Het werven van personeel staat bij 37 procent van de ondernemers bovenaan de agenda. "Bij een tekort aan personeel zal een werkgever eerder in gesprek gaan met werknemers om te luisteren naar de wensen en behoeften die bij hen leven", aldus Voets van Interpolis. "Dat kan conflicten op de werkvloer voorkomen."
Dit vertaalt zich nu ook in de arbeidsvoorwaarden, zoals het verruimen van mogelijkheden om (deels) thuis te werken. Zorgpunt is wel dat het ziekteverzuim onder medewerkers toeneemt. "We zien het verzuim vanwege werkdruk ook toenemen", stelt Voets in de Telegraaf. "Het is ook voor veel ondernemers een zorg, bijna de helft maakt zich ook zorgen over het gezond houden van personeel."
Gerelateerd
DNB: Loonstijging werkte maar beperkt door naar prijzen
De kans op de gevreesde loon-prijsspiraal lijkt geweken. De tot nu toe gestegen lonen werkten slechts in beperkte mate door in de prijzen van bedrijven.
Werkgever zet in strijd tegen krapte vooral in op behoud personeel
De meeste bedrijven zetten in op het behouden van zoveel mogelijk medewerkers in de strijd tegen de krapte op de arbeidsmarkt. Ze doen dit bijvoorbeeld door betere...
Bijna helft werkenden redt doorwerken tot pensioen niet
Bijna de helft van de werkenden (45 procent) redt het niet om tot de pensioenleeftijd door te werken. Door 66 procent wordt het onmogelijk geacht als er moet worden...
Meeste werknemers verzwijgen financiële problemen voor de baas
Veruit de meeste werkgevers zijn niet op de hoogte van de financiële problemen van hun personeel. De meesten van hen, zeven op de tien, geven aan geen behoefte te...
CNV wil geen concurrentiebeding voor werknemers in proeftijd
Werknemers die in hun proeftijd worden ontslagen, blijven gebonden aan het concurrentiebeding. Dat blijkt uit een nieuw wetsvoorstel van demissionair minister Karien...