Nieuws

Vooral in Europa betalen bedrijven hun facturen steeds later

Vorig jaar is het betaalgedrag van bedrijven wereldwijd sterk verslechterd. Het gaat om de grootste sprong sinds 2008 in het aantal dagen dat facturen open blijven staan, van 56 naar 59 dagen.

Dat meldt kredietverzekeraar Allianz Trade. Vooral in Europa is de kans gestegen dat bedrijven de komende jaren nog langer moeten wachten op hun geld. Volgens Allianz komt dit doordat winstcijfers onder druk staan, onder meer doordat exploitatiekosten zijn gestegen.

Het mondiale aantal dagen dat een factuur open blijft staan wordt ook wel het Days Sales Outstanding (DSO) genoemd. Dit is in 2023 met drie dagen gestegen, de grootste sprong sinds 2008, bijna het dubbele van de stijging in 2022. Ook de Working Capital Requirements (WCR) stegen voor het derde jaar op een rij, met twee dagen naar 76 dagen.

Werkkapitaal

Allianz Trade onderzocht hoe betaalgedrag (DSO) en de Working Capital Requirements (WCR) zich in 2023 wereldwijd hebben ontwikkeld. Volgens Johan Geeroms, Director Risk Underwriting Benelux van Allianz Trade, worstelen Europese bedrijven in toenemende mate met het werkkapitaal dat ze beschikbaar hebben voor hun dagelijkse business. "Ze komen minder gemakkelijk aan krediet en ook zijn de kosten hiervoor gestegen. Tel daarbij op dat marges over een brede linie krimpen. Bedrijven zoeken naar extra speelruimte. Bijvoorbeeld door facturen later te betalen. Op die manier gebruiken ze hun leveranciers als financier. Maar als alle bedrijven dat doen, krijg je wel een sneeuwbaleffect. Betalingsproblemen en wanbetaling zullen daardoor steeds vaker voorkomen."

Verdere verslechtering

Ondanks verschillen in economisch momentum wereldwijd, is de stijging van de WCR breed zichtbaar. De helft van de landen in de steekproef laten een stijging zien van de WCR en twee van de vijf landen overschreden het mondiale gemiddelde, met name Frankrijk (+5 dagen) en Duitsland (+5) in West-Europa, en China (+3) en Japan (+3) in Azië-Pacific. De WCR bedroeg eind 2023 81 dagen in Azië-Pacific (+2 dagen), 69 dagen in West-Europa (+1 dag) en 70 dagen in Noord-Amerika (+1 dag).

Wereldwijd boekte 42 procent van de bedrijven eind 2023 betalingstermijnen van meer dan zestig dagen omzet. In Europa lag dat aandeel met 44 procent in lijn met het mondiale gemiddelde.

Volgens Allianz is in Europa de afnemende winstgevendheid de belangrijkste drijfveer voor de oplopende betaaltermijn. Volgens Allianz dreigt een verdere verslechtering in 2024, omdat de mondiale vraag nog altijd afneemt en de exploitatiekosten hoog zijn.

Europese termijn

De Europese Commissie wil in Europa de betalingstermijn standaard en bindend verlagen van de huidige aanbevolen zestig dagen naar dertig dagen. Het Europees Parlement wil dat de termijn van zestig dagen nog wel mogelijk blijft als dat contractueel wordt overeengekomen, en voor specifieke goederen zelfs een termijn van 120 dagen.

Ondanks deze verruiming, die de maatregel minder ingrijpend maakt, wordt de financiële flexibiliteit van bedrijven hiermee volgens Allianz "flink beknot". Volgens het onderzoek ging in het vierde kwartaal van 2023 40 procent van de Europese bedrijven over de grens van zestig dagen bij de betaling van hun facturen.

"De nieuwe maatregel zadelt veel bedrijven op met een financieringstekort. Ook macro-economisch heeft dat aanzienlijke impact. Om de betalingstermijnen terug te brengen tot dertig dagen zouden Europese bedrijven twee biljoen euro aan aanvullende financiering nodig hebben. Bij de huidige rentetarieven stijgen de rentebetalingen van bedrijven hierdoor met honderd miljard euro", stelt Ana Boata, hoofd macro-economisch onderzoek bij Allianz Trade. 

Te rigide betalingsvoorwaarden zouden volgens Boata de concurrentiekracht van het Europese mkb in gevaar brengen, doordat bedrijven ertoe worden aangezet over te stappen naar leveranciers buiten de EU.

Onder druk

Geeroms benadrukt dat late betalingen vooral voor het mkb "uitermate lastig" zijn. "Veel bedrijven durven hun klanten niet onder druk te zetten, maar wij weten uit ervaring dat het juist professioneel en heel verstandig is om vanaf het eerste moment dat de betalingstermijn wordt overschreven er bovenop te zitten. Bel het bedrijf, vraag waarom er nog niet is betaald. Laat merken dat je er geen gras over laat groeien”, aldus Geeroms. "Zo zorg je ervoor dat je als eerste aan de beurt bent als er wel wordt betaald. Elk gezond bedrijf heeft een strikt debiteurenbeleid."

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.