Opinie

Elke accountant is een ambassadeur

"Welke auto is van u, meneer?" De leerlinge en ik kijken door het raam van het klaslokaal uit op de parkeerplaats. "Geen van die auto's", zeg ik grappend, "ik word zo opgehaald door mijn chauffeur". "Echt waar?" roept het meisje opgewekt.

Sinds een jaar of drie ben ik een van de ambassadeurs die de NBA inzet om studenten en scholieren te interesseren in het accountantsberoep. Ik geef onder meer gastlessen en schuif regelmatig aan bij etentjes van studieverenigingen. Elke keer dat scholieren me zulke vragen stellen over mijn salaris  of  leaseauto, weet ik weer waarom ik dit doe. Om vooroordelen tegen te gaan en een juist beeld te schetsen van dit boeiende beroep van ons.  

Veel mensen hebben een verkeerd beeld. Volgens hen is de accountant een wandelende rekenmachine en een grijze muis. Of, als ze de schandalen van de afgelopen jaren gevolgd hebben, een overbetaalde boekhouder die graag de andere kant opkijkt.

Hoe verfrissend is het dan om te zien hoe leerlingen reageren, als zij ervaren wat het beroep echt inhoudt. Als ik hen vertel dat ik niet alleen op kantoor zit, maar ook vaak in het buitenland. Dat ik regelmatig met ceo's aan tafel zit. Dat goed kunnen luisteren in mijn werk nog belangrijker is dan goed kunnen rekenen. En dat ik juist word gewaardeerd om mijn kritische houding.

Bij mijn gastlessen gebruik ik speciale casussen die de NBA liet ontwikkelen. Het rekenwerk en taalgebruik zijn afgestemd op het niveau van de studenten. Maar het mooiste is dat ze ondersteund worden door filmpjes waarin een ondernemer zijn problemen met hen deelt. Zo voelen leerlingen even hoe het is om accountant te zijn. Ze ervaren hoe belangrijk je kunt zijn voor een ondernemer. En dat het net zoveel mensenwerk is als cijferwerk.

De NBA heeft niet gekozen voor een standaard reclamecampagne om het beroep onder de aandacht te brengen. Er zijn geen tv-commercials, geen abri's of tijdschriftadvertenties met mooie platen. De campagne draait helemaal om de inhoud. En de inzet van accountants is een van de belangrijkste middelen.

Dit is een intensieve manier van campagne voeren, maar ook een met duidelijke en duurzame resultaten. Dat merk ik elke keer weer. Regelmatig komen er, aan het einde van mijn gastles, leerlingen naar me toe om meer te vragen over de opleiding, of over het verschil tussen AA's en RA's. Hun beeld van de accountancy is voorgoed veranderd. En misschien mag ik hen over een paar jaar tot mijn vakgenoten rekenen.

Om ons beroep vitaal te houden is het essentieel dat jonge mensen voor accountancy blijven kiezen. Daarom voert de NBA campagne richting studenten en scholieren. Ik ben blij dat ik hieraan mee mag werken. Maar eigenlijk is elke accountant een ambassadeur voor het beroep. Telkens als hij contact heeft met klanten of op een familiefeest vertelt over zijn werk. Als ambassadeur probeer ik mijn passie voor het beroep over te brengen op jonge mensen. Ik hoop dat ik met deze column enkelen van u weet te enthousiasmeren om uw liefde voor het vak ook wat vaker te delen.

Bekijk de trailer van de campagne 'Accountant Worden'

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties 138 6 Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.