Accountant.nl

Al tien jaar website 'zonder oordeelonthouding'

Op 2 oktober 2007 opende het NIVRA de nieuwssite Accountant.nl. Al vanaf de start is de site ook een belangrijk platform voor debat tussen beroepsgenoten. Een terugblik op de eerste tien jaar.

Marc Schweppe

Journalist Tom Nierop was al sinds november 2001 hoofdredacteur van het maandblad 'de Accountant' van het NIVRA, toen hij op 2 oktober 2007 symbolisch het lint doorknipte dat om zijn computer was geknoopt. Op die dag ging Accountant.nl voor het eerst live, na een aanloopperiode van nadenken over opzet en inhoud, ontwerpen, bouwen en testen. Met de lancering van de website speelde het toenmalige NIVRA in op de steeds grotere rol die internet inmiddels had verworven bij snelle nieuwsvoorziening. Een nieuwsrubriek in een maandblad loopt immers, gezien de bijbehorende productietijd, altijd achter de feiten aan.

Dat was niet de enige reden. Ook voor de fusie tot NBA hadden de beroepsorganisaties NIVRA en NOvAA immers al eigen websites met formele berichtgeving voor hun leden. Maar alleen need-to-know informatie was niet meer genoeg. Het accountantsberoep schudde al sinds 2001 op haar grondvesten. Want na Enron kwamen Worldcom, Parmalat en in ons land Ahold, de bouwfraude en meer. Boekhoudschandalen waarmee ook de rol van de accountant onder een vergrootglas kwam te liggen. Er kwamen nieuwe beroepsregels en vanaf eind 2006 ook extern toezicht door de AFM. Het vertrouwen in het vak brokkelde af. Reden voor de oprichting van een website met naast dagelijks nieuws over het accountantsberoep ook ruimte voor blogs en opinies, inclusief de mogelijkheid om daarop te reageren. Dat werd Accountant.nl. En nog altijd ligt de accountant onder dat vergrootglas.

Om bekendheid te verwerven voor de nieuwe site bedachten we intern een kleine campagne, met als slogan 'nieuwssite zonder oordeelonthouding', tevens de subtitel van de site in die beginfase. Er kwamen advertenties in het bestaande maandblad en we gebruikten een moving billboard (achter een fiets, heel eco allemaal) dat op diverse strategische plekken opdook. Onder andere tijdens de jaarlijkse congresdag van het toenmalige AccountancyNieuws in Bussum, iets wat uitgever Kluwer niet zo leuk vond. Ophoepelen graag, was het verzoek.

Opiniemakers

Al vanaf de start bleek Accountant.nl in een behoefte te voldoen, met name door de opiniemakers die Tom Nierop meteen aan de site wist te verbinden. Nestor annex Washington-correspondent Jules Muis, het Wildschut-trio Arnout van Kempen, Marc van Hilvoorde en Albert Fieret en natuurlijk: Marcel Pheijffer. De kritische hoogleraar, door anderen graag omschreven als 'horzel' of 'luis in de pels van het beroep', is voor ons een trouwe leverancier van opinies, relevante nieuwtjes en inzichten. Eind september plaatsten wij alweer zijn vijfhonderdste (!) opiniebijdrage en zijn scherpe pen is nog altijd niet leeg. Voor deze vaste scribenten van het eerste uur en daarna past een groot compliment. Ze hebben het debat binnen het beroep aangejaagd, hun hoofd boven het maaiveld uitgestoken en waren en zijn niet bang om soms stevige repliek te krijgen.

In de top vijf van best gelezen opinies van de afgelopen tien jaar staat Marcel Pheijffer op plek vier, met een blog over het Openbaar Ministerie als aanklager van accountants. Daarmee scoort hij net iets hoger dan 'Akkefietje' van communicatie-adviseur Jan-Willem Wits. Plaats twee en drie zijn voor een vrouw die, hoewel inmiddels ook NBA-bestuurslid, elke twee weken van zich laat horen als opinieleider: Marianne van der Zijde. Maar onbedreigd op nummer één staat een young professional die een gevoelige snaar raakte met zijn opinie 'Uitmelken en rijp voor de slacht' uit juli 2013: Tom Ooms, die in kleurrijke bewoordingen maar tegelijk zeer duidelijk zijn zorg uitsprak over de ontwikkelingen rondom de combinatie van werk en studie. Het leverde een stroom aan steunbetuigingen op, veelal anoniem maar zo te zien van jonge collega-accountants in opleiding. Inmiddels staat de teller qua bezoekers van die opinie op 11.515. En Tom won, als enige tot nu toe, een speciale 'Cactusprijs' van de NBA voor zijn scherpe bijdrage aan de discussie over het beroep.

Er waren meer opvallende opinies die hoog scoorden in de ranglijstjes. Net buiten de top vijf viel bijvoorbeeld de bijdrage van Claudia Koppen-van Rouwendaal: 'Mama is een hele dure rekenmachine'. En ook een blog met de titel 'Ouwe lullen moeten weg' van Arjan Brouwer werd veel bekeken. Een pittige kop doet het duidelijk goed. Ook bij artikelen over zaken als fraude, beloning of automobielen. Niets menselijks is de accountant vreemd.

Cijfers

In de eerste drie maanden van het bestaan (oktober tot en met december 2007) haalde Accountant.nl al 173.969 pageviews. In 2008, het eerste volledige jaar, waren dat er 1.151.920. Sindsdien is dat aantal alleen maar toegenomen, naar 3.977.373 in 2016. Het moet wel raar lopen als we dit jaar niet door de vier miljoen pageviews heen gaan. Ook vermeldenswaard daarbij: in 2008 maakten alle bezoekers (honderd procent) gebruik van een desktop of laptop. Inmiddels bezoekt een derde van de lezers onze site via mobiel of tablet. En dat percentage groeit verder. Iets om bij de opzet van de site gedegen rekening mee te houden. Dus is de site tegenwoordig responsive, past zichzelf aan bij de gebruikte hardware.

Tot en met eind september van dit jaar staat de teller qua totaal aantal geplaatste opinies op 2.563. Het piekjaar was 2012, met 315 opiniebijdragen. De laatste jaren staat het aantal opinies gemiddeld op circa tweehonderd, maar de kring van scribenten is wel breder dan enkele jaren daarvoor. Dat mag nog meer worden, reden waarom we deze tiende verjaardag vieren met de presentatie van een klein gidsje 'Bloggen voor accountants', van de hand van Lex van Almelo en Michel Knapen.

Sinds begin 2015 is ook het aantal vaktechnische bijdragen en -columns sterk gegroeid, toen het maandblad Accountant een kwartaalmagazine werd en zulke bijdragen naar de site verhuisden. Inmiddels zijn dat er ook al meer dan duizend.

Al sinds de start kent de site een eigen nieuwsbrief, om aandacht te vragen voor de jongste nieuwsberichten, opinies en artikelen. In de eerste jaren verscheen die drie keer per week, inmiddels vijf keer per week. Sinds dit najaar sluiten we de maand af met een extra nieuwsbrief op zaterdagmorgen, waarin enkele lezenswaardige verhalen en opinies van de voorbije maand worden gepresenteerd.

Memorabel

Nog meer memorabele zaken uit tien jaar Accountant.nl? Wat te denken van de keren dat er naar aanleiding van onze berichtgeving Kamervragen zijn gesteld aan de minister van Financiën. Of van berichtgeving in andere media op basis van nieuws waar Accountant.nl mee naar buiten kwam, of door discussies die op de site werden gevoerd. Dit voorjaar was dat nog het geval met het hooglerarendebat, aangejaagd door een vierluik van Marcel Pheijffer.

In het voorjaar van 2015 proefden we voor het eerst aan bewegend beeld op onze site. In het verlengde van het verbeterplan ‘In het publiek belang’ maakten we vier afleveringen van Accountant.tv, met als presentator Peter van Ingen en per aflevering stevige interviews en een gesproken column. Veel werk om te produceren, maar duidelijk is dat internettelevisie niet meer weg te denken is. Dus denken we na over een passend vervolg.

Opvallend was zeker ook de korte reeks 'Fried Air Awards' uit 2010 en 2011, uitgereikt voor publicaties waarin wel erg veel gebakken lucht werd gepresenteerd. Een reeks die makkelijk navolging kan krijgen, want er wordt nog heel wat luchtigs verkocht door menige organisatie. We kunnen het aantal accountantskantoren dat ronkt over customer journeys, liefst nog met een purpose, niet meer op de vingers van één hand tellen.

Een eigen gevalletje (bewust) gebakken lucht tot slot: onze internetredacteur Erwin Breij ging ooit, na het zoveelste rapport over wat de cfo allemaal beweegt, lekker los op een bericht dat volgens hem zo duidelijk fakenews was dat niemand het serieus zou kunnen nemen: '73 procent van cfo's komt nauwelijks nog aan werken toe' kopte het verhaal. Door alle cfo-onderzoeken en enquêtes zouden cfo’s niet meer aan hun reguliere werk toekomen, was de boodschap. Hoewel het verhaal geplaatst werd onder de rubrieknaam ‘Lekker werken’ (aanduiding voor luchtige trivialiteiten op de site) en het gedurende het betoog steeds doller werd, namen sommigen de parodie toch serieus. Reden voor een naderhand toegevoegd naschrift vanuit de redactie. Er moet soms ook gelachen kunnen worden om dat serieuze accountantsberoep…

Namens de redactie (Marja Brouwer, Erwin Breij, Björn Remmerswaal en ondergetekende) dank aan alle bloggers, columnisten, artikelenschrijvers, onze freelance journalisten, vormgevers, webbouwers, het secretariaat, mijn illustere voorganger Tom en natuurlijk vooral: dank aan u, beste lezer van Accountant.nl. Hopelijk leest, schrijft en reageert u ook de komende tien jaar weer met ons mee.

Marc Schweppe

Marc Schweppe is hoofdredacteur Accountant en Accountant.nl.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.