Discussie Opinie

Cultuurshift

Niet de vorm of titels AA of RA, maar de cultuur eromheen maakt accountancy relevant.

Richard Knops

De  cultuur tussen studenten bepaalt of ze bereid zijn om de opleiding te volgen, de cultuur tussen docenten bepaalt de aantrekkelijkheid ervan en de cultuur tussen accountants op het accountantskantoor bepaalt de noodzaak voor het volgen ervan. De uiteindelijke purpose.

'Omdat het belangrijk is voor ons werk als accountant creëren wij ruimte voor  een leercultuur, we faciliteren daarom  online cursussen, organiseren interventie- en coachingsessies met professionals en gaan als groep in gesprek over relevante thema's, zoals Wwft maar ook AI.'

Wanneer je een groep mensen bij elkaar zet ontstaat er een cultuur. Cultuur is de persoonlijkheid van het collectief. Het is een manier van zijn met elkaar. Alle 'waaroms' bij elkaar opgeteld. Het is aan jouw organisatie om te detecteren, waar te nemen en analyseren wat er gaande is daarbinnen om zo een verandering teweeg te kunnen brengen.

'Kwaliteit binnen kantoor vinden wij heel belangrijk, daarom verplichten wij onze medewerkers om cursussen Wwft te volgen en examens af te leggen op kantoor. Je bent als medewerker verplicht om hiervoor een voldoende te behalen.'

Cultuur kun je vastleggen in kernwaarden. Je kunt het symboliseren in archetypen van Carl Jung, zoals sommige kantoren doen. De held, de zorggever, de minnaar en de rebel. Hieraan kun je kenmerken koppelen als service, kennis, plezier of erbij horen. Interessant, maar is dit niet gewoon iets creëren wat niet is gebaseerd op de realiteit, maar op hokjesdenken?

'Wij zijn meesters in audit en externe verslaggeving. Dit uit zich in het feit dat iedereen een 9+ kwaliteit nastreeft en klanten ons met een 9+ beoordelen. Iedereen is tevreden. Wij zijn de helden uit de accountancy.'

Als ik mijn dochter iets probeer te leren, probeer ik vooral het gedrag en hierbij behorende gedragingen te beïnvloeden. Ik maak het concreet en duidelijk. Dit is meestal effectief.

'Als kantoor willen we wat meer daadkracht creëren, daarom hebben we afgesproken dat na ieder overleg  actiepunten worden geformuleerd. Deze worden met elkaar overeengekomen in notulen en zijn bindend.'

Het gedrag op school moet er gericht op zijn de student de relevantie van het beroep uit te leggen op een inspirerende manier. Alleen dat zal de student aanzetten tot het blijven volgen van de opleiding, alleen dat zal zorgen voor een cultuur tussen de jongeren waarbij accountancy serieus genomen wordt.

'Wanneer ik op een hogeschool sta te 'speeddaten', zijn  studenten vooral bezig met de bezigheden na schooltijd. Een meisje is met een ander meisje aan het praten over haar outfit. Een jongen vraagt me zelfs hoe lang dit nog duurt, "want ik moet zo naar de huldiging van PSV kijken".'

Voordat we weer met zijn allen in het curriculum en beroepsprofiel belanden om het 'anders' te doen, begin dan eerst bij het begin. Kijk eens naar de aanwezige cultuur. Hoe gaan we met elkaar om, welk gedrag hoort daarbij, stimuleren we leren eigenlijk wel en zo ja, blijft dat dan ook echt hangen in de hoofden van de studenten, net zoals de huldiging van PSV?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Richard Knops AA is als accountant werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. Hij startte het initiatief 'Waarom ben ik accountant', om jonge mensen te overtuigen van de meerwaarde van het beroep en schrijft aan een boek over 'Cultuurshift'.

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.