Tijd voor revolutie in de opleiding
De huidige opleidingen tot AA en RA sluiten niet meer aan bij de beroepsuitoefening. Alle studenten worden opgeleid om wettelijke controles te kunnen verrichten, terwijl slechts een klein deel dat gaat doen.
We leiden dus feitelijk één type accountant op, terwijl er juist sprake is van een zeer diverse beroepsuitoefening. Het is dan ook niet vreemd dat het aantal studenten dat kiest voor de accountantsopleiding afneemt.
Tijd dus om de bakens te verzetten. Eén van de zeven bestuursprojecten van de NBA richt zich op het uitwerken van een visie op een marktgericht onderwijsmodel, inclusief een nieuw beroepsprofiel. In november is het zover; dan verschijnt een contourennota voor een nieuw opleidingsmodel, opgesteld door de NBA in samenwerking met de CEA (Commissie Eindtermen Accountantsopleiding). Eerder hebben de commissie Dassen en de NBA-commissie Onderwijs uitstekend voorwerk gedaan. Maar de contourennota gaat verder. Het is tijd om het huidige stramien van de opleiding te verlaten; tijd voor revolutie in plaats van evolutie. Het moet anders en liefst een beetje snel.
Ik mag hier een tipje van de sluier oplichten. Uitgangspunt is een opleiding met twee stromingen; één voor de controlerend accountant, één voor een accountant die niet primair is opgeleid voor de controlerende functie. Een functie onder de voorlopige naam 'bedrijfsvoering en advies', die minder zwaar inzet op controle. Beide stromingen, die bestaan uit een theoretische opleiding en een praktijkstage, kwalificeren voor inschrijving in het register van de NBA. Maar alleen de eerstgenoemde accountant krijgt een licentie voor het mogen verrichten van wettelijke controles, de tweede niet. Beide opleidingen worden aangeboden op zowel academisch als hbo-niveau en leiden op tot accountant. Idee is dat bestaande AA- en RA-titelhouders hun titel behouden en dat afgestudeerden in de nieuwe structuur een nieuwe titel krijgen.
Ook wat de permanente educatie betreft zijn we aan verandering toe. Het moet meer gestructureerd, bijvoorbeeld in de vorm van specialisaties of gerichte leerwegen met als afsluiting een kennistoets, in plaats van plichtmatig punten schrijven.
Een stevige verandering die wat mij betreft niet snel genoeg kan worden gerealiseerd. Kwaliteit moet bij de opleiding altijd voorop staan, maar een veranderende vraag vanuit de markt moet tegelijk alert en passend worden ingevuld. Wordt vervolgd.
Deze bijdrage is ook als column geplaatst in het oktobernummer van Accountant.
Gerelateerd
CEA gestart met uitwerken nieuwe eindtermen accountantsopleiding
De Commissie Eindtermen Accountantsopleiding (CEA) is gestart met het opstellen van de herziene eindtermen voor de opleiding. Zogenoemde 'schrijfgroepen' werken...
Minister Heinen positief over herijking beroepsprofiel
Minister Eelco Heinen (Financiën) steunt het herijkte beroepsprofiel van accountants. Volgens de minister kan het nieuwe profiel leiden tot een aantrekkelijker en...
NBA vraagt overheid om uitbreiding definitie 'accountant'
De NBA wil dat de overheid de definitie van 'accountant' in de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wijzigt. Doel is om ook AA's zonder bevoegdheid voor de wettelijke...
Een leven lang leren in de tijd van de baas
Een leven lang leren: een veel gehoorde uitspraak binnen de accountancy, maar gebeurt dit wel en wie is hiervoor verantwoordelijk? En wat studeren we dan?
FD: verdeeldheid accountants over beroepsprofiel nog niet voorbij
Het FD blikt terug op de ledenvergadering van de NBA van 16 juni jl. Het door die vergadering genomen besluit over de Verordening op de beroepsprofielen zorgt nog...
