Nieuws

Nog geen verdere versobering van fiscale stimulering elektrische auto's

De fiscale stimulering van elektrische personenauto's zal voorlopig niet verder versoberd worden.

Dat heeft staatssecretaris Snel van Financiën laten weten in antwoord op vragen uit de Tweede Kamer over de kosten van de stimulering van elektrische auto's. Eén van de vragen – gesteld door CDA'ers Omtzigt en Mulder – was of er geen sprake is van oversubsidiëring van elektrische auto's.

Volgens Snel is dat niet het geval, mede omdat al per 2019 de korting op de bijtelling in de inkomstenbelasting is begrensd tot een catalogusprijs van € 50.000. Daarnaast is de Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor elektrische personenauto's per 1 januari 2019 versoberd. Gelet op de marktontwikkeling is het volgens de staatssecretaris op dit moment niet noodzakelijk om de fiscale stimulering voor elektrische personenauto's verder te versoberen. Wel acht hij het noodzakelijk "om een vinger aan de pols te houden om signalen van overstimulering tijdig te signaleren".

Afbouw stimulering

In het regeerakkoord heeft het kabinet opgenomen dat de fiscale stimulering wordt afgebouwd in lijn met het streven dat alle nieuwe auto's in 2030 emissievrij zijn. De bestaande fiscale stimuleringsmaatregelen voor emissievrije auto's worden beëindigd per 1 januari 2021. Voor die tijd zal besloten moeten worden welke mate van fiscale stimulering noodzakelijk is om de vergroeningsambities van dit kabinet te realiseren, aldus Snel.

Vanuit het Klimaatoverleg zijn inmiddels voorstellen gedaan voor de fiscale stimulering na 2020. Het kabinet is op dit moment in afwachting van de doorrekening van deze voorstellen. Deze voorstellen bevatten ook een jaarlijkse monitoring en evaluatie om tussentijds bij te kunnen sturen.

Verkoop ingestort

De hausse aan verkopen van dure elektrische auto's voor de jaarwisseling is in januari volledig ingestort. Per 1 januari werd de 'Tesla-taks' van kracht, waardoor dure elektrische auto's zoals de Tesla Model S en Model X en de Jaguar I-Pace opeens veel minder aantrekkelijk zijn voor zakelijke rijders. Boven de vijftig mille aanschafprijs geldt nu de reguliere bijtelling van 22 procent.

Werden in december 2018 van de genoemde drie modellen samen nog ruim 4.800 stuks verkocht, in januari bleef de teller steken op samen nog geen veertig stuks. Verwacht wordt dat dit jaar met name voordeliger elektrische auto's, zoals de Nissan Leaf, de Hyundai Kona en de nieuwe Tesla Model 3, zakelijk populair worden.  

Bron: Vindsubsidies / Accountant

Gerelateerd

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.