Meer nieuwe auto's en occasions, groei in parallelimport
De automobielbranche doet het goed, blijkt uit verkoopcijfers over het eerste halfjaar van 2018. Zowel nieuwe als tweedehandsauto’s werden beter verkocht dan vorig jaar. Wel is er enige zorg over de groeiende parallelimport van gebruikte auto’s.
De verkoop van nieuwe personenauto's is in de eerste zes maanden van het jaar fors gestegen ten opzichte van de eerste jaarhelft van 2017. Uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG, RAI Vereniging en dataspecialist RDC blijkt dat er 253.410 nieuwe auto's de showroom uitreden. Dat is een stijging van ruim twaalf procent op jaarbasis. Afgelopen maand was met 47.117 verkochte auto's de beste junimaand sinds 2012.
Volkswagen was veruit het populairste merk onder consumenten. Van het Duitse merk werden bijna 29.000 nieuwe auto's op kenteken gezet, waarmee het 11,4 procent van de markt in handen heeft. De top drie van automakers werd gecompleteerd door Renault en Opel.
De sector verwacht over het hele jaar zo’n 430.000 nieuwe personenauto's te zullen verkopen. Een jaar eerder stokte de teller op 414.538.
Tweedehands
Ook verkopers van tweedehands auto's deden in de eerste helft van dit jaar goede zaken. Zowel autobedrijven als particulieren verkochten in het eerste halfjaar meer occasions, becijfert VWE Automotive. De goed draaiende economie is volgens deze dienstverlener voor de autobranche de voornaamste reden voor de gestegen verkoopcijfers.
Autobedrijven verkochten in de eerste zes maanden van 2018 ruim 624.000 tweedehands auto's, bijna negen procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Particulieren vonden in het eerste halfjaar een nieuwe eigenaar voor 346.788 gebruikte auto's. Dat is volgens VWE 2,8 procent meer dan vorig jaar.
Toename parallelimport
Het kabinet heeft tegelijk zorg over de groeiende zogenaamde parallelimport van gebruikte auto’s uit het buitenland. Die is in de afgelopen jaren fors gestegen. Hoewel dat past bij een Europese vrije markt en een aantrekkende economie, leidt de toename tot uitvoeringsproblemen voor de Belastingdienst en marktverstoring. Dat staat in een brief die recent naar de Tweede Kamer is gestuurd.
"Ik begrijp heel goed dat je als consument een mooie auto wilt kopen en in het buitenland is veel aanbod", aldus staatssecretaris Snel van Financiën. "Maar wat mij stoort, is dat een groeiend aantal taxateurs en belastingadviseurs de regels doelbewust manipuleert om minder belasting te betalen. Dat proberen we aan te pakken, al is dit door Europese regelgeving geen simpele opgave."
De BPM, die betaald wordt bij aanschaf van nieuwe of geïmporteerde gebruikte personenauto’s en motorrijwielen, zorgde in 2017 voor 2,1 miljard euro aan inkomsten, waarvan 386 miljoen euro door parallelimport. Hoeveel belasting over de import van een gebruikte auto moet worden betaald is afhankelijk van Europese regelgeving.
De waardebepaling van de auto speelt daarbij een cruciale rol. Hierdoor is het systeem manipuleerbaar en moeilijk uitvoerbaar, stelt het ministerie. Koerslijsten worden gemanipuleerd en taxateurs verzinnen of vergroten schades aan auto’s, om extra korting op de BPM te krijgen. De Belastingdienst heeft onvoldoende capaciteit om dit goed te kunnen controleren.
Procedures
Een ander probleem is dat belastingadviseurs op basis van no cure no pay massaal rechtsprocedures voeren om de waarde van de auto aan te vechten; soms zelfs zonder dat de eigenaar dit weet. Wanneer een belastingplichtige door de rechter (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijgt deze van de rechter een proceskostenvergoeding. Dat zorgt voor een merkwaardig soort verdienmodel, omdat die vergoeding vaak flink hoger is dan het betwiste belastingbedrag waarvoor naar de rechter wordt gestapt.
Het ministerie erkent dat het lastig om deze problemen tegen te gaan zonder in strijd met het Europees recht te handelen, omdat daarmee een fundamenteel beginsel van de vrije markt wordt geraakt. Tegelijk wordt gedacht aan oplossingen als het verbeteren van het taxatieproces en het afremmen van de praktijk waarin massaal bezwaar- en beroepsprocedures worden gevoerd. Hierover wordt overleg gevoerd met de minister van Justitie en Veiligheid.
Ook betere informatie voor eigenaren van gebruikte auto’s en het inzichtelijk maken welke fiscale afschrijving bij een auto is toegepast moet de markt opener en transparanter maken. Daarnaast komt er een platform van koerslijstproviders, Bovag en Belastingdienst, waar ongewenste en onbedoelde toepassingen van de koerslijst worden besproken. Doel is om zoveel mogelijk een gelijk speelveld op de automarkt te creëren.
Gerelateerd
Een accountant in een Ferrari, kan dat?
Marjan Heemskerk kreeg veel reacties na een LinkedIn-bericht met de vraag: Kun je als accountant in een dure auto komen voorrijden bij de klant?
Te weinig laadpunten stekkerauto's in EU, zegt autobranche
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto's om de CO2-doelen te halen. De verkoop van stekkerauto's is de afgelopen jaren veel harder...
Aantal zakelijke leaseauto's stijgt door krappe arbeidsmarkt
Het aantal leasevoertuigen op de Nederlandse wegen is in de eerste drie maanden van dit jaar toegenomen. Volgens de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen...
Loket voor subsidie elektrische bedrijfsauto's geopend
Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot...
Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal...